Sociālo tīklu pārlūkošana viedtālrunī, darba pienākumu pildīšana planšetdatorā vai klēpjdatorā un
televīzijas skatīšanās atpūtas brīžos - var droši apgalvot, ka lielāka daļa no mums ikdienā veic
vismaz vienu no šīm darbībām salīdzinoši bieži, taču retais apzinās patērēto ierīču ekrāna
izstarotās zilās gaismas kaitīgo ietekmi uz mūsu veselību.
Lai noskaidrotu Latvijas iedzīvotāju izvēles kritērijus, iegādājoties jaunu viedierīci, tehnoloģiju uzņēmums Huawei veica aptauju 1 ,
kuras iegūtie dati liecina, ka 64% aptaujāto respondentu nezina, kas ir viedierīču ekrāna izstarotā
zilā gaisma, vai nepievērš tai uzmanību.
“Zilās gaismas ietekme uz mūsu veselību ir plaši apspriests temats tieši pēdējos pāris gadus, jo
pandēmijas apstākļos neapzināti pavadām vairāk laika pie viedierīču ekrāniem - mācību vai darba
nolūkos, kā arī atpūtas brīžos. Neizpratne par zilās gaismas ietekmi uz veselību ir skaidrojama ar to, ka
bieži tās izraisītās sekas skaidrojam ar citiem iemesliem - nogurumu, garām darba stundām vai grūtībām
koncentrēties - taču patiesībā visas šīs pazīmes var izraisīt pārlieku ilgs zilās gaismas starojums,” skaidro
Mikus Tillers, Huawei produktu apmācību vadītājs Latvijā.
Pētījumi pierāda 2 , ka viedierīču izstarotās zilās gaismas intensitāte var ietekmēt lietotāja bioloģisko
pulksteni, kas nosaka darba un koncentrēšanās spējas dienas laikā un ietekmē darbu efektīvu izpildi.
Bieža laika pavadīšana pie viedierīču ekrāniem apgrūtina spēju aizmigt un pasliktina miega kvalitāti visas
nakts garumā.
Jautājot respondentiem, vai, pieņemot lēmumu par viedierīces iegādi, tiek ņemta vērā ekrāna izstarotās
zilās gaismas intensitāte, tikai 14% atbildēja, ka cenšas izvēlēties ierīci ar pēc iespējas mazāku ekrāna
izstarotās zilās gaismas intensitāti, taču 16% tas nav galvenais izvēles kritērijs.
Padziļinātāk vērtējot respondentu atbildes vecuma grupās, lielākā daļa jauniešu vecumā no 18 līdz 29
gadiem jeb 54% ir norādījuši, ka nepievērš uzmanību zilās gaismas ietekmei, taču visvairāk jeb piektā
daļa respondentu vecuma grupā no 40 līdz 50 gadiem ir norādījuši, ka nezina, kas ir zilā gaisma un tās
iespējamās sekas.
“Šo atšķirību vecuma grupās var skaidrot ar to, ka gados jaunāki cilvēki biežāk darbojas ar dažādām
viedierīcēm un biežāk tās izmanto brīvajos brīžos, un, lai arī apzinās zilās gaismas ietekmi, izvēlas to
ignorēt. Turpretī cilvēki vecuma grupā no 40 līdz 50 gadiem mēdz mazāk patērēt dažādas viedierīces,
tāpēc arī neapzinās to starojuma ietekmi. Bieži vien, izvēloties jaunas viedierīces, pircēji neapsver, ka
zilās gaismas intensitāte var būt ierobežota jau pašā ierīces ekrānā, tāpēc labprātāk investē resursus
šobrīd populārajās zilo gaismu bloķējošajās brillēs,“ spriež M. Tillers, norādot, ka “tehnoloģiju ražotāji
1 Aptauja par ierīču lietošanas paradumiem Latvijā, pēc tehnoloģiju uzņēmuma Huawei pasūtījuma, veikta
sadarbībā ar pētījumu kompāniju “Norstat” 2021. gada jūlijā un tajā piedalījās 534 Latvijas iedzīvotāji
vecumā no 18 līdz 50 gadiem.
2 Will blue light from electronic devices increase my risk of macular degeneration and blindness?
https://www.health.harvard.edu/blog/will-blue-light-from-electronic-devices-increase-my-risk-of-macular-
degeneration-and-blindness-2019040816365 nepārtraukti meklē risinājumus, kā apvienot jaunu funkciju piedāvājumu ar to drošību lietotājiem. Arī zilās
gaismas intensitātes samazināšana tiek ņemta vērā jaunu viedierīču izstrādē, piemēram, Huawei
MatePad 11 ir piešķirts TÜV Rheinland divkāršais sertifikāts par samazinātu zilās gaismas intensitāti un
ekrāna mirgošanas novēršanu, tādējādi nenogurdinot lietotāja acis ilgstošas ierīces lietošanas laikā.”
Digitālā pasaule sniedz gan jaunas iespējas, gan izaicinājumus, taču vienmēr prātā ir jāpatur, kā tas
ietekmēs mūsu veselību. Lai radītu ierīces, kas ir ne tikai izcili produktivitātes asistenti, bet arī veselīgu
ieradumu veicinātāji, tehnoloģiju izstrādātāji jau tagad ievieš risinājumus, lai mazinātu izstarotās zilās
gaismas ietekmi.
Par Huawei Consumer BG:
Huawei produkti un pakalpojumi pieejami vairāk nekā 170 valstīs, un tos izmanto trešdaļa pasaules
iedzīvotāju. ASV, Vācijā, Zviedrijā, Krievijā, Indijā un Ķīnā ir izveidoti 14 pētniecības un attīstības centri.
Huawei Consumer BG ir viena no trim Huawei biznesa vienībām, kas aptver viedtālruņus, datorus un
planšetdatorus, valkājamās ierīces un mākoņpakalpojumus. Huawei globālais tīkls ir veidots, balstoties uz
gandrīz 30 gadu ilgu pieredzi telekomunikāciju nozarē, veicinot jaunākos tehnoloģiskos sasniegumus, kas
paredzēti iedzīvotājiem visā pasaulē.
Papildu informācijai, lūdzu, apmeklējiet: https://consumer.huawei.com/lv/
Lai saņemtu regulārus jaunumus par Huawei Consumer BG, sekojiet mums:
Facebook: https://www.facebook.com/huaweimobile/
Twitter: https://twitter.com/HuaweiMobile
Instagram: https://www.instagram.com/huaweimobile/
YouTube: https://www.youtube.com/uweiDeviceCo
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/10617746/