2022. gada oktobrī, salīdzinot ar 2021. gada oktobri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 5,8 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri koriģētie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 3,8 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 14,9 %, autodegvielas – palielinājās par 2,7 %.
Salīdzinot ar 2021. gada oktobri, visbūtiskākais apgrozījuma kāpums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 47,8 %), metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 40,0 %) un kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 36,6 %). Šīs nozares 2021. gada oktobrī un novembrī visvairāk skāra stingrāki tirdzniecības ierobežojumi, kas tika noteikti Covid-19 infekcijas mazināšanai. Apgrozījuma kritums bija mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 14,1 %), nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 10,7 %) un mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 7,9 %).
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, pieauga par 24,3 %.
Mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksi
(2015=100)
2022. gada oktobrī, salīdzinot ar septembri, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums samazinājās par 0,8 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 1,3 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, bijis nemainīgs, autodegvielas mazumtirdzniecība samazinājās par 1,6 %.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecībā (par 6,9 %), kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 4,7 %) un farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 3,5 %). Vislielākais apgrozījuma kritums bija mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 9,0 %), nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 3,5 %) un mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 2,6 %).
2022. gada oktobrī, salīdzinot ar septembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, samazinājās par 0,2 %.
Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma indeksi pēc uzņēmumu pamatdarbības
(salīdzināmajās cenās)
2022. g. oktobris %, salīdzinot ar |
||
2022. g. septembri (sezonāli koriģēts) |
2021. g. oktobri (kalendāri koriģēts) |
|
Pavisam mazumtirdzniecība |
99,2 |
105,8 |
mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm |
98,7 |
96,2 |
mazumtirdzniecība ar nepārtikas precēm (neieskaitot autodegvielu), kopā |
100,0 |
114,9 |
mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtikas preces |
96,5 |
89,3 |
informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos |
97,5 |
119,6 |
mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecība |
98,4 |
119,2 |
metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecība |
99,7 |
140,0 |
kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība |
104,7 |
136,6 |
farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecība |
103,5 |
95,2 |
kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība |
106,9 |
109,3 |
apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība |
99,1 |
147,8 |
mazumtirdzniecība stendos un tirgos |
91,0 |
85,9 |
mazumtirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos |
97,4 |
92,1 |
autodegvielas mazumtirdzniecība |
98,4 |
102,7 |
Plašāka informācija par sezonāli koriģētiem, kalendāri koriģētiem un nekoriģētiem mazumtirdzniecības apgrozījuma indeksiem pieejama oficiālās statistikas portālā “Tirdzniecības un pakalpojumu statistika”.
Publicētie dati nākamajos mēnešos var tikt precizēti, ja tiks iegūta papildu informācija no uzņēmumiem.
Atbilstoši apsekojuma metodoloģijai dati par uzņēmumu kopējo neto apgrozījumu iekļauj arī darījumus, kas veikti ārpus pamatdarbības nozares. Atsevišķos gadījumos šie darījumi (piem., vairumtirdzniecība) var būtiski ietekmēt apgrozījuma izmaiņas nozarē. Kopējā apgrozījumā atbilstoši uzņēmumu pamatdarbības nozarei iekļauti arī ieņēmumi no e-komercijas.